Välkommen Gäst! Logga in eller registrera ett konto.

Logga in











Forumtråd

Välkommen till Fuska.nus forum. För att kunna skriva i forumet måste du vara medlem och inloggad. Medlem blir du gratis genom att klicka på Registrera dig i logga in-rutan. Men du kan kika runt i alla forumen och läsa även om du inte är inloggad.



Invandrare

03/05 -10 07:53 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Apower skrev:
GoldenMew skrev:
Apower skrev:
GoldenMew skrev:

Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.


Då leder det osökt till frågan: Vad är egentligen svensk kultur?

Smörgåsbord och små grodorna.


"Små grodorna" kommer ursprungligen från Frankrike, se bland annat http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5...

Smörgåsbord är helt enkelt att man serverar en massa små rätter bufféstil, vanligtvis med mycket kött och fisk, jag ser därför inte direkt hur denna mattradition blir hotad av ökad invandring?
Och om nu invandrare inte vill "anpassa sig", är det någon jättekatastrof att folk äter sin mat på ett "icke-svenskt" sätt?
Är det ett hot mot Sverige att araber inte vill dansa en förövrigt väldigt fånig dans? Seriöst?

Om du vill övertyga mig får du nog ha bättre argument än sådär.

Små grodorna innefattar Sveriges nationaldans, ringdans.


Jag hittade ingen information som visade att detta stämde, är du säker?
Förövrigt är ringdans något som praktiseras lite överallt i världen så det är inte heller unikt svenskt.

ShadowKid skrev:
WaKnuckles skrev:
Apower skrev:
WaKnuckles skrev:
Apower skrev:
GoldenMew skrev:
Apower skrev:
GoldenMew skrev:

Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.


Då leder det osökt till frågan: Vad är egentligen svensk kultur?

Smörgåsbord och små grodorna.


"Små grodorna" kommer ursprungligen från Frankrike, se bland annat http://sv.wikipedia.org/wiki/Sm%C3%A5...

Smörgåsbord är helt enkelt att man serverar en massa små rätter bufféstil, vanligtvis med mycket kött och fisk, jag ser därför inte direkt hur denna mattradition blir hotad av ökad invandring?
Och om nu invandrare inte vill "anpassa sig", är det någon jättekatastrof att folk äter sin mat på ett "icke-svenskt" sätt?
Är det ett hot mot Sverige att araber inte vill dansa en förövrigt väldigt fånig dans? Seriöst?

Om du vill övertyga mig får du nog ha bättre argument än sådär.

Små grodorna innefattar Sveriges nationaldans, ringdans.


Men är det hot mot Sverige att invandrare inte dansar Små grodorna, det är väl egentligen den stora frågan.

Jag skulle definiera svensk kultur och kom med två ganska solklara exempel.


Men då frågar jag dig; ÄR det ett hot mot Sveriges kultur?
"Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.", var dina ord. Är det någon fara om Små Grodorna och smörgåsbord dör ut? Är det en viktig del i vår vardag?

En sak som försvinner sakta men säkert är skolavslutning i Kyrkan bara för att det är så "diskriminerande"... I den skolan jag går i så har vi fortfarande kvar skolavslutning i Kyrkan vilket jag är glad över. Jag är inte kristen, jag ser det bara som en gammal tradition.


Min skola (och min förra också, för den delen) har också skolavslutning i kyrkan, vilket jag inte alls gillar.
Dels för att en skolavslutning i kyrkan i princip är ett religiöst ställningstagande, ett som inte ens representerar majoriteten av alla elever längre, då majoriteten inte längre är kristna, men också för att man måste lyssna på en otroligt långdragen präst.
Nu må jag vara färgad av att jag inte gillar kristendom (eller islam för den delen), men varför ska man egentligen ha det i kyrkan när det säkert är mindre än en tiondel på skolan som ens är kristna, när motiveringen oftast brukar vara "det har alltid varit så, det ska alltid vara så"?
Om någon kommer med kulturargumentet igen så kan jag väl upplysa om att få saker blivit så artificiellt påtvingade oss i Sverige som kristendom, kristendomen var det som i princip dödade vår lokala kultur.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

03/05 -10 15:45 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Men då frågar jag dig; ÄR det ett hot mot Sveriges kultur?
"Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.", var dina ord. Är det någon fara om Små Grodorna och smörgåsbord dör ut? Är det en viktig del i vår vardag?

Faktiskt, så är det viktigt att bevara vårt kulturarv.
Detta var endast två, hastigt påkomna, men väldigt självklara exempel.

7 år på fuska.nu

03/05 -10 17:24 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Apower skrev:

Men då frågar jag dig; ÄR det ett hot mot Sveriges kultur?
"Sverige har för tusan snart ingen kultur kvar. Det var bra för kulturen. Det är inte det, längre. De anpassar sig inte efter vår kultur. Den är snart utdöd.", var dina ord. Är det någon fara om Små Grodorna och smörgåsbord dör ut? Är det en viktig del i vår vardag?

Faktiskt, så är det viktigt att bevara vårt kulturarv.
Detta var endast två, hastigt påkomna, men väldigt självklara exempel.


Varför då?
Och hur exakt hotas små grodorna av invandring?
Det är väl bara att låta de som vill bevara kulturarv dansa hur mycket de vill, eller är du för att införa grodtvång?

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

03/05 -10 17:46 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 50 inlägg

Ja, det är viktigt att bevara vårt kulturarv. Men på vilket sätt är Små Grodorna en viktig del av det? Och hur kan man förstöra Små Grodorna? Och om inte invandrare dansar det, så länge någon gör det borde det väl inte vara någon fara för den här viktiga klenoden som representerar Sverige som ett land.
Då är det bättre att se till så att våra gamla kyrkor inte försvinner. De om något brukade vara en central del i svenskarnas liv. Men man borde inte ha skolavslutning i dem, eftersom skolan ska ta avstånd från religion. Det som är viktigt är att se vilka traditioner som behövs bevaras och vilka som bara är föråldrade.

Some legends are meant to die...
...Kuwabara, KUWABARA!!!

03/05 -10 18:48 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

WaKnuckles skrev:
Ja, det är viktigt att bevara vårt kulturarv. Men på vilket sätt är Små Grodorna en viktig del av det? Och hur kan man förstöra Små Grodorna? Och om inte invandrare dansar det, så länge någon gör det borde det väl inte vara någon fara för den här viktiga klenoden som representerar Sverige som ett land.
Då är det bättre att se till så att våra gamla kyrkor inte försvinner. De om något brukade vara en central del i svenskarnas liv. Men man borde inte ha skolavslutning i dem, eftersom skolan ska ta avstånd från religion. Det som är viktigt är att se vilka traditioner som behövs bevaras och vilka som bara är föråldrade.

För tillfället tror jag alla våra svenska kulturarv hotas. I alla fall i beteendet.

7 år på fuska.nu

03/05 -10 18:51 Mak_Elite

Mak_Elite

12361 XP 489 inlägg

WaKnuckles skrev:
Ja, det är viktigt att bevara vårt kulturarv. Men på vilket sätt är Små Grodorna en viktig del av det? Och hur kan man förstöra Små Grodorna? Och om inte invandrare dansar det, så länge någon gör det borde det väl inte vara någon fara för den här viktiga klenoden som representerar Sverige som ett land.
Då är det bättre att se till så att våra gamla kyrkor inte försvinner. De om något brukade vara en central del i svenskarnas liv. Men man borde inte ha skolavslutning i dem, eftersom skolan ska ta avstånd från religion. Det som är viktigt är att se vilka traditioner som behövs bevaras och vilka som bara är föråldrade.


Rätt ofta och tradition för vissa skolor att ha avslutning i en kyrka..

Varför ska vi låta kyrkorna vara kvar när vi ändå är inte så religiösa som många andra länder?

Jag tänker inte pröjsa någon skatt för en kyrka/moské/synagoga när jag ändå inte går i en. Fine for me att det byggs något så länge de som är intresserade pröjsar, inte skattebetalarna

Since 2005
MASTER SERGEANT SHOOTER SERGEANT IMPORTANT PERSON OF SEGREANTS EXTREME!

03/05 -10 19:54 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 50 inlägg

Mak_Elite skrev:
WaKnuckles skrev:
Ja, det är viktigt att bevara vårt kulturarv. Men på vilket sätt är Små Grodorna en viktig del av det? Och hur kan man förstöra Små Grodorna? Och om inte invandrare dansar det, så länge någon gör det borde det väl inte vara någon fara för den här viktiga klenoden som representerar Sverige som ett land.
Då är det bättre att se till så att våra gamla kyrkor inte försvinner. De om något brukade vara en central del i svenskarnas liv. Men man borde inte ha skolavslutning i dem, eftersom skolan ska ta avstånd från religion. Det som är viktigt är att se vilka traditioner som behövs bevaras och vilka som bara är föråldrade.


Rätt ofta och tradition för vissa skolor att ha avslutning i en kyrka..

Varför ska vi låta kyrkorna vara kvar när vi ändå är inte så religiösa som många andra länder?

Jag tänker inte pröjsa någon skatt för en kyrka/moské/synagoga när jag ändå inte går i en. Fine for me att det byggs något så länge de som är intresserade pröjsar, inte skattebetalarna


Jag är långt ifrån religiös, men kyrkorna tillhör vårat kulturarv och det ska inte få förfalla. Det borde alla vara intresserade av, iallafall de som är så rädda för att invandrarna ska förstöra Sverige.


För tillfället tror jag alla våra svenska kulturarv hatas. I alla fall i beteendet.

Jag tror det inte hatas, vi har bara inget att vara riktigt stolta över. Länder som förtryckts brukar ofta fira sitt arv med pompa och ståt, men vi var inte ens med i andra världskriget. Vi har inget.

Some legends are meant to die...
...Kuwabara, KUWABARA!!!

03/05 -10 20:00 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg

WaKnuckles skrev:
Mak_Elite skrev:
WaKnuckles skrev:
Ja, det är viktigt att bevara vårt kulturarv. Men på vilket sätt är Små Grodorna en viktig del av det? Och hur kan man förstöra Små Grodorna? Och om inte invandrare dansar det, så länge någon gör det borde det väl inte vara någon fara för den här viktiga klenoden som representerar Sverige som ett land.
Då är det bättre att se till så att våra gamla kyrkor inte försvinner. De om något brukade vara en central del i svenskarnas liv. Men man borde inte ha skolavslutning i dem, eftersom skolan ska ta avstånd från religion. Det som är viktigt är att se vilka traditioner som behövs bevaras och vilka som bara är föråldrade.


Rätt ofta och tradition för vissa skolor att ha avslutning i en kyrka..

Varför ska vi låta kyrkorna vara kvar när vi ändå är inte så religiösa som många andra länder?

Jag tänker inte pröjsa någon skatt för en kyrka/moské/synagoga när jag ändå inte går i en. Fine for me att det byggs något så länge de som är intresserade pröjsar, inte skattebetalarna


Jag är långt ifrån religiös, men kyrkorna tillhör vårat kulturarv och det ska inte få förfalla. Det borde alla vara intresserade av, iallafall de som är så rädda för att invandrarna ska förstöra Sverige.


För tillfället tror jag alla våra svenska kulturarv hatas. I alla fall i beteendet.

Jag tror det inte hatas, vi har bara inget att vara riktigt stolta över. Länder som förtryckts brukar ofta fira sitt arv med pompa och ståt, men vi var inte ens med i andra världskriget. Vi har inget.

Hotas.*

7 år på fuska.nu

03/05 -10 20:09 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

De gamla kyrkorna kan väl stå där. De är fina att titta på och viktiga att bevara. Men att vara religiös i dem är ju onödigt om man inte vill. :P

Och när det gäller traditioner så ser jag inga invandrare som förstör något. Vad jag ser så är vi svenskar ganska överdrivet fasta vid våra traditioner.

Want some chocolate?

03/05 -10 20:12 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Vad jag ser så är vi svenskar ganska överdrivet fasta vid våra traditioner.

Nej, det tycker jag inte.

7 år på fuska.nu

03/05 -10 20:27 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Kyrkorna ägs väl vad jag vet av Svenska Kyrkan, och om man inte vill betala för de så kan man gå ur Svenska Kyrkan, vilket jag har gjort.

Meganium skrev:
replicator99 skrev:
De gamla kyrkorna kan väl stå där. De är fina att titta på och viktiga att bevara. Men att vara religiös i dem är ju onödigt om man inte vill. :P

Och när det gäller traditioner så ser jag inga invandrare som förstör något. Vad jag ser så är vi svenskar ganska överdrivet fasta vid våra traditioner.

Förstör gör vi alla!
Men vad jag ser så står invandrarna för en hel del i Sverige: Våldtäkter, rån, misshandel med mera. Vi Svenskar gör saker vi med men inte lika mycket... Tror jag i alla fall!   Nu under helgen förstördes 5 stora ställ med postlådor, våran stora blomkruka, krossade bilrutor med mera. Jag tror inte att invandrarna har orsakat det. Men mycket förstör de.
Det var nu under valborg. :P


Om du nu inte tror det, varför tar du ens upp det som exempel?

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)

03/05 -10 20:31 repli

repli

9026 XP 509 inlägg

Man ska inte döma alla invandrare för förstörelse. Det är bara dåliga fördomar, vilket inte är bra. Förstörelse finns ändå och det problemet löser vi på andra vis.

Apower skrev:

Vad jag ser så är vi svenskar ganska överdrivet fasta vid våra traditioner.

Nej, det tycker jag inte.


Okej, men det tycker jag. :)

Want some chocolate?

03/05 -10 20:33 Apower

Apower

9102 XP 2260 inlägg


Se på Rosengård

Där det fortfarande är kravaller. Makalöst. Att de orkar.

7 år på fuska.nu

03/05 -10 20:36 WaKnuckles

WaKnuckles

5048 XP 50 inlägg

Meganium skrev:

Om du nu inte tror det, varför tar du ens upp det som exempel? :/


Det jag tog upp som gått sönder under valborg var där jag bor, hände säkert mer men det är vad jag vet. :|
Jag tog inte upp det riktat mot invandrare. Dock det första gjorde jag det, då de förstör en hel del här i Sverige.
Se på Rosengård.. :x

Men Rosengård handlar mer om segregation och utanförskap. Om Sverige blir mer integrerat så skulle inte sådana problem uppstå.

Some legends are meant to die...
...Kuwabara, KUWABARA!!!

03/05 -10 20:36 GoldenMew

GoldenMew

14211 XP 577 inlägg

Meganium skrev:

Om du nu inte tror det, varför tar du ens upp det som exempel? :/


Det jag tog upp som gått sönder under valborg var där jag bor, hände säkert mer men det är vad jag vet. :|
Jag tog inte upp det riktat mot invandrare. Dock det första gjorde jag det, då de förstör en hel del här i Sverige.
Se på Rosengård.. :x


Men varför tog du ens upp det alls då?
Att saker förstörs under valborg är väl inte så konstigt med tanke på att valborg är ett gigantiskt fylleslag.

Är inlägget rött så jag talar som moderator (NOT ANYMORE)
Synpunkter på min moderering? Gärna via PM! (TY M8)


Svara

Du måste vara inloggad för att svara på trådar.

Hoppa till forum

Trådar